Schaatswedstrijden

Inschrijven schaatswedstrijden
Inschrijven voor wedstrijden gaat via https://inschrijven.schaatsen.nl
Indien je na opgave toch verhinderd bent om deel te nemen aan de wedstrijd, dan ben je verplicht je z.s.m. af te melden bij je coach of anders, uiterlijk een half uur voor aanvang van de wedstrijd, bij de jurykamer van Enschede door de aanmeldingsmail te retourneren. Let op: als je niet verschijnt mag je de volgende wedstrijd niet mee rijden.

Voor de wedstrijd
Zorg ervoor dat je uiterlijk een half uur voor je wedstrijd aanwezig bent. Sommige rijders vinden het fijn al een uur voor de wedstrijd er te zijn. In deze tijd kun je rustig inlopen, je schaatsen aandoen en vragen stellen aan je trainer/coach. Ook kun je alvast de startlijst bekijken.

Startlijst
De startlijst is vaak beschikbaar via de Sportity-app of bij je trainer/coach. Ook kun je langs het jurysecretariaat gaan om na te vragen hoe je aan de startlijst komt. Op de startlijsten staat in welke rit je moet rijden en welke kleur wedstrijdbandje je om moet.

Wedstrijdbandjes
De wedstrijdbandjes zijn verplicht en dienen om de rechterbovenarm gedragen te worden. Door het dragen van deze bandjes kunnen de juryleden de deelnemers goed uit elkaar houden. Je moet zelf wesdtrijdbandjes aanschaffen.

Het verloop van de wedstrijd
Bij de wedstrijden wordt gestart in kwartetten. Dat zijn 2 ritten die vlak na elkaar starten, met ieder twee rijders. In totaal komen er vóór de start dus vier rijders op de baan. Rit 1 start eerst, met een rijder in de binnen- en een rijder in de buitenbaan, direct daarna start rit 2.

Welke rijder welke kleur omdoet is van groot belang. De jury in de jurytoren kan hiermee goed herkennen wie wanneer over de finish komt. Daarom is het volgende afgesproken:

• Wit: rijder rit 1 in de binnenbaan
  • Rood: rijder rit 1 in de buitenbaan
  • Geel: rijder rit 2 in de binnenbaan
  • Blauw: rijder rit 2 in de buitenbaan.

Wanneer naar de start?
Wanneer jij bijvoorbeeld start in rit 28, hoef je niet direct naar de start te gaan, je kan rustig nog inrijden in de binnenbaan. De omroeper op de ijsbaan roept op tijd je naam op om richting de start te gaan. Luister hier goed naar, als je te laat aan de start staat heb je pech en mag je niet meer starten. Aan de binnenkant van de baan staat de assistent-starter, hij controleert je naam en de kleur van je wedstrijdbandje. De starter staat aan de buitenkant van de baan, hij bepaalt en zegt wanneer je de wedstrijdbaan mag betreden. Doe dit niet zonder toestemming, het kan zijn dat er nog een rijder bezig is met zijn/haar wedstrijd.

Het starten
Welke afstand je ook rijdt, je hebt altijd 2 startlijnen achter elkaar op het ijs staan. Tussen deze twee lijnen is het startvlak. Wanneer je de wedstrijdbaan opgaat ga je achter beide strepen(dus buiten het startvlak) staan. De starter geeft je het teken dat je naar het startvlak mag gaan. Verstandig is om vooraan in het startvlak te gaan staan, maar je mag de startlijn niet raken. Vervolgens roept de starter: ‘ready’. Dan pas mag je ‘inzakken’ zodat je in de starthouding staat. Zorg wel dat je stabiel staat en niet beweegt. Na ongeveer 1,5 seconden volgt het startsignaal.

De wedstrijd
Het startsignaal klinkt en je bent weg! Ook nu gelden een aantal regels:

• Blijf binnen de lijnen van jou baan, ook de pionnen en blokjes in de bocht mag je niet aanraken,
  • In het wisselvak (de kruising) ben je verplicht te wisselen(behalve bij de 300 meter en na de start van de 1500 meter),
  • Zodra je gefinished bent verlaat je zo snel mogelijk de wedstrijdbaan. De omroeper roept meestal je eindtijd om. Ook kun je die lezen op het scorebord. Later kun je de uitslagen terugvinden op  inschrijven.schaatsen.nl

Meer informatie
Je trainer/coach of een ervaren wedstrijdrijder kunnen je altijd helpen met meer informatie. Ook heeft de KNSB een informatieboekje gemaakt, deze kun je hier downloaden. Verder staan hieronder nog wat filmpjes.